Este de bun simț să asociem noțiunii de antreprenor pe cea de inițiator sau de fondator al unei firme mici. Unii oameni încep o afacere nouă deoarece doresc să fie propriul lor șef, să-și stabilească și să experimenteze flexibilitatea orelor lor de lucru sau pentru că nu găsesc un loc de muncă potrivit! Dar alții își doresc cu adevărat să-și schimbe viața oferind pe piață un nou concept de afaceri autentic, în general către un segment de piață de nișă și făcând diferența în atitudinile și comportamentele cetățenilor! Există diferite motive la baza ”nașterii” unui start-up! Obiectivele de a fi independent și de a controla orele de lucru sunt aproape imposibil de obținut! Fondatorul unei afaceri mici trebuie "să se căsătorească" cu o rețea imensă de parteneri. El are nevoie de mult mai mult de 40 de ore de lucru pe săptămână pentru a dezvolta afacerea! Chiar dacă munca efectuată este ca și cum te-ai juca în timpul orelor de lucru!
Prin deschiderea unei noi firme similare cu altele care activează în același domeniu, antreprenorul își poate asigura o viață bună din punct de vedere financiar și personal. Riscul asumat prin deschiderea unei afaceri de tip restaurant, servicii de curățenie sau librărie nu este unul foarte ridicat în cazul în care există o oportunitate de piață, iar antreprenorul se poate diferenția față de principalii competitori. Pentru a-și îndeplini ambiția de a face o diferență importantă prin construirea unei afaceri cu mare potențial, este necesară o înțelegere mai profundă a pieței, pasiune și angajament, dar și "să poată evalua rapid dacă există potențial serios și să decidă cât timp și efort să investească". Aceste persoane sunt motivate de o viziune puternică, de realizări personale, de câștiguri de capital pe termen lung, mai degrabă decât de un profit rapid și sustenabil pentru a-și susține familia.
Să fii sau să nu fii antreprenor este o alegere privind stilul de viață și poate fi învățat. După o analiză profundă a literaturii privind teoriile și studiile referitoare la profilul antreprenorului și la managementul antreprenorial, Timmons și Spinelli în cartea lor „Crearea de noi afaceri - Antreprenoriat pentru secolul 21“, au arătat că un antreprenor nu are nevoie de trăsături înnăscute specifice, ci mai degrabă de un set de abilități dobândite. Autorii au explicat că "nu există dovezi ale unei personalități antreprenoriale ideale. Antreprenorii de succes pot fi fie sociabili, fie retrași, analitici sau intuitivi, carismatici sau plictisitori, delegatori de sarcini sau obsedați de control.".
De fapt antreprenorii de succes împărtășesc anumite atitudini și comportamente comune: muncesc din greu și sunt mânate de un angajament puternic și perseverență determinată, au întotdeauna o atitudine și așteptări pozitive, mai degrabă decât negative privind rezultatele deciziilor de afaceri și a amenințărilor. Ei văd "paharul pe jumătate plin", mai degrabă decât pe jumătate gol, folosesc eșecul ca instrument de învățare și îmbunătățire, sunt conduse de căutarea constantă a oportunităților de a îmbunătăți aproape orice situație pe care o întâlnesc și dorința de a excela și de a face o enormă diferență în ceea ce privește afacerea lor și viața lor. Exemple și discursuri ale antreprenorilor de succes au arătat că ei cred că "poți să faci tot ceea ce îți propui să faci", dar și că nu trebuie să te bazezi doar pe flerul creativ și inovator, dar și pe abilitățile solide de management, know-how de afaceri și o rețea extinsă de contacte puternice și complementare.
În mod frecvent, cei mai de succes antreprenori au început prin dobândirea de experiență și cunoașterea pieței și a potențialilor clienți atunci când au lucrat în domeniul respectiv sau unul similar cu cel în care ulterior și-au lansat produsul/ serviciul de nișă. De cele mai multe ori, ei caută o oportunitate de nișă pentru noua lor afacere după înțelegerea profilului clienților, a canalelor de distribuție, a ciclului de viață, a amenințărilor și oportunităților pieței, în timp ce lucrează pentru un angajator și experiență în vânzările directe și marketing (lansări de produse, acțiuni de comunicare și promovare, sensibilitate la prețuri). Acești întreprinzători vor pune pe piață un produs sau un serviciu care va îndeplini nevoile care nu au fost încă explorate de nicio altă firmă sau marcă. Probabil că lipsa lor de resurse și viziunea afacerii lor vor fi motive pentru a servi la început un mic segment de clienți, dar unele dintre aceste noi firme pot avea o creștere uimitoare a vânzărilor și se pot extinde pe segmente diferite.