Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Click aici pentru a afla mai multe detalii. ascunde mesajul

Ce este antreprenoriatul?

Când ne referim la antreprenoriat ne putem pune întrebarea dacă acesta reprezintă o calitate înnăscută - pe care unele persoane o posedă, iar altele nu - sau poate apărea chiar ideea că o ființă supremă ar fi distribuit aleatoriu ”darul” antreprenoriatului în întreaga lume, fiind mai generoasă în unele părți ale lumii, mai degrabă decât în altele. Deși unele caracteristici individuale pot acționa ca factori stimulanți către activitatea antreprenorială, antreprenoriatul nu este nici înnăscut, nici fortuit: este mai degrabă rezultatul mediului în care individul trăiește. Educația antreprenorială reprezintă în acest caz un instrument puternic (deși nu suficient) pentru dezvoltarea societăților antreprenoriale. Evident, în orice societate, vor exista întotdeauna cei care nu vor fi niciodată interesați să fie antreprenori, precum și cei care vor fi antreprenori, indiferent de condițiile existente. Acest lucru este "normal".

Antreprenoriatul este, mai presus de toate, o atitudine care se transformă într-un comportament. Astfel, este esențial ca învățarea sa să fie abordată dintr-o perspectivă comportamentală și de dezvoltare personală. Din punct de vedere etimologic, cuvântul francez original “entrepreneur”("antreprenor") care a fost adoptat de multe alte limbi este format din doi radicali: "entre" și "preneur" din verbul "prendre" (a lua), adică antreprenorul este cel care ia ceea ce este între (entre); cel care ia ceea ce nu a fost încă luat; cel care adoptă o idee, o tehnologie, un produs și îl aduce pe piață. În cele mai multe situații, o nouă idee sau o tehnologie își va pierde valoare și va deveni inutilă dacă nu este comercializată rapid; rolul întreprinzătorului este exact să facă tot posibilul pentru a evita acest lucru.

Există multe definiții ale antreprenoriatului, însă una dintre cele mai cuprinzătoare este următoarea:

Antreprenoriatul este un proces prin care indivizii și grupurile colectează împreună un set unic de resurse pentru a crea valoare și a explora oportunitățile existente în mediul înconjurător.

Văzut ca un proces, antreprenoriatul nu mai este un eveniment mitic: poate fi predat și învățat; aceasta poate fi aplicată la orice context organizațional; nu mai este un eveniment accidental pe care doar cei dotați genetic îl pot urmări. Dimpotrivă, este o activitate continuă pe care fiecare dintre noi o poate gestiona. Ca proces, spiritul antreprenorial poate fi împărțit într-o secvență de pași logici care ne permite să recunoaștem unde am eșuat și, sperăm, să învățăm din greșeli și să le corectăm fără a fi nevoie să abandonăm sau să repetăm ​​întregul proces. Procesul ne ajută să creăm un itinerar mental care ajută la programarea, executarea, controlul și validarea acțiunilor noastre. Putem apoi să audităm, să raționalizăm și să găsim o logică internă pentru a îmbunătăți alocarea resurselor și pentru a alege, în orice moment, cea mai bună soluție. Procesele, de asemenea, se auto-susțin, adică ele apar în mod continuu, iar antreprenoriatul devine ceea ce este într-adevăr: o activitate permanentă încorporată în viața normală a oricărei organizații.

Cea de-a doua idee cuprinsă în această definiție este că antreprenoriatul se referă nu numai la indivizi, ci, tot mai mult, la grupuri. În prezent, cunoștințele sunt prea complexe, opțiunile sunt prea diverse, controlul este în mâinile unor actori prea mulți și necunoscuți, ceea ce, pentru un individ singur, face foarte dificil să conducă cu succes orice activitate antreprenorială. Undeva în acest proces va avea nevoie de cineva care să-l ajute; prin urmare, o competență esențială pe care un antreprenor trebuie să o dezvolte este capacitatea sa de a lucra cu ceilalți și într-un grup.

În al treilea rând, acest concept subliniază necesitatea de a crea valoare: antreprenoriatul trebuie să creeze valoare pentru antreprenor și pentru societatea în care activează. Crearea de valoare pentru societate este esențială pentru sustenabilitatea spiritului antreprenorial pe termen lung: nu are rost și nu există un sentiment mai amar decât a fi bogat într-o țară săracă.

Inovarea, adică colectarea împreună a unui set unic de resurse, este o altă idee cuprinsă în definiție. Chiar și cu resurse identice, este întotdeauna posibil ca un antreprenor cu imaginație să facă combinații unice care să-i ofere avantaje competitive.

În cele din urmă, antreprenoriatul se referă la exploatarea oportunităților: acestea sunt, după cum vom vedea, începutul și sfârșitul procesului antreprenorial. Unde le găsim? Peste tot în jurul nostru. Ori de câte ori ne confruntăm cu o problemă care nu a fost încă rezolvată sau dacă nu este încă satisfăcută, există o oportunitate pentru noi. Există o mulțime de oportunități, dar acestea sunt detectabile doar pentru mințile celor bine pregătiți și dispuși să le recepționeze. Este o vigilență activă, o căutare intenționată, care necesită o atenție permanentă pentru mediul înconjurător și o minte curioasă: Oare acest sau acel serviciu sau produs există? Ce se întâmplă dacă acest lucru ar putea fi făcut diferit - cu mai puțin efort, cu un cost mai mic, o calitate superioară? Oare oamenilor le-ar plăcea asta? Ce probleme există? Cum pot fi rezolvate?

Antreprenoriatul este un proces continuu, o activitate normală pentru indivizi și organizații: o modalitate de a fi. Antreprenorul intră într-o afacere sau într-un proiect cu ideea de a intra și de a ieși. Ideea este că, în nici un stadiu, el nu trebuie să se afle niciodată într-o situație de unde nu are nici o posibilitate de ieșire. Înainte de a intra într-o afacere, antreprenorul trebuie să se întrebe: ce urmează după? Știm cu toții că ideea noastră nu va trece neschimbată testul timpului și, prin urmare, este esențial să se identifice o cale de ieșire care, desigur, poate lua diferite forme pe parcursul procesului. Aceasta înseamnă "culegerea roadelor": identificarea unei noi oportunități.

Acum că știi că antreprenoriatul este un proces și nu un eveniment izolat, sperăm că am contribuit la crearea unei atitudini favorabile față de activitatea antreprenorială, o atitudine care va fi transpusă în comportament. Lumea din jurul nostru se transformă de la o economie a locurilor de muncă la o economie a oportunităților și, astfel, rezidă importanța din ce în ce mai mare a fenomenului antreprenorial. Nu este pentru prima dată când antreprenoriatul este "la modă": de fapt, în istoria europeană putem identifica cel puțin două momente similare, acestea fiind tot momente de tranziție.

Ori de câte ori mediul devine complex, turbulent și predispus la schimbare continuă, antreprenorii sunt chemați să rezolve numeroasele probleme apărute - și să profite de multele oportunități. Acest lucru se poate întâmpla prin oameni care își creează propriile afaceri, dar și prin cei care propun și pun în aplicare noi proiecte și soluții, ajutând organizațiile pentru care lucrează - private sau publice - să crească și să se dezvolte în mod durabil. Antreprenoriatul este sursa forței care ne permite să căutăm circumstanțele favorabile pe care le dezvăluie o oportunitate, chiar și în mediul cel mai ostil.